Ik heb een pest aan reclame!

Het is een bekend gegeven uit het verleden dat de middenstand, de mensen uit die winkels die er vroeger waren en die iedereen zo vreselijk mist altijd werden gedreven door mensen zonder enige politieke of maatschappelijke overtuiging. Dit vanwege het feit dat niets zo dodelijk was voor de negotie dan jezelf voor slechts een deel van je clientele als identificatieobject te presenteren.
Ik herinner me dat daarbij een eenvoudig schema werd gehanteerd dat er ongeveer op neer kwam dat je wel een "vuile" communist was of niet. Deze simpele tweedeling werd nog enigszins verder genuanceerd door de niet "vuile"communisten te benoemen als wel of niet rooms, wat stond voor al dan niet betrouwbaar.
Er waren mensen die op basis van geruchten omtrent communistische sympathieën van de bakker op de hoek hun brood vrijwillig vier straten verderop in een andere wijk gingen halen.

Nu de winkel op de hoek al lange tijd behoort tot de herinneringen van dat soort ouwe lullen als mij, je weet wel die altijd over oorlog en honger in de wereld sijken in plaats van eens aandacht te besteden aan wat werkelijk van belang is,  zoals bijvoorbeeld eh…., eh……nou ja doet er niet toe, is de politieke partij zelf winkel geworden.

Handelaren als melkboer Pechtold en Agnes’ Manufacturen brengen daar ééndags-ideologieën aan de man zoals de vroegere winkelier de dagmelk. Die heerlijke melk die bijna ( vooral het bovenste in de fles ) smaakte als slagroom, maar die je wel dezelfde dag moest opmaken omdat hij anders niet goed bleef.
Ideologieën die smaakvol maar minder uitgesproken moeten zijn want voor je het weet wordt je door de kiezer ingedeeld. Ben je wel of niet een "vuile" Wilderist.
Behoor je tot de goede kamp dan omhels je al dan niet de zeer hollandse VOC mentaliteit.  Dat houdt in dat je onbetrouwbaar bent en alleen maar en wel tot elke prijs wilt aanmonsteren op Balkenendes Batavia.
Een schuit die na iedere reis van drie of vier jaar ergens op de klippen loopt. Maar dat mag de pret niet drukken. Bootsman en Stormleider Verhagen is zich al aan het voorbereiden op de volgende reis als kapitein. Wilders/Verhaagen klinkt veel beter dan Verhaagen/Wilders. Dit zal naar ik hoop de verkiezingsuitslag niet teveel beïnvloeden.

En dan Desanne ( hoe kom ik toch op het idee dat ze vroeger wel borstjes had) die ons namens de marketingorganisatie "de vrije pers" uit gaat leggen hoe de wereld in elkaar zit en wat we daarom moeten kopen. Het enige wat ze echt duidelijk maakt is de leegheid van het product van de politieke idee. Zeep is een detergent. Je kan er zoveel wilde limoenen instoppen als je wilt, of zoals Sjefke van Oekel proberen het in een pan te bakken als er staat dat er ei in zit. Het blijft een detergent. Toch wassen mensen niet graag hun haar met auto-shampoo.
Terwijl hare majesteit constateert dat we minder moeten internetten zodat we eens met de buren kunnen praten omwille van de gemeenschapszin, heft Desanne haar arm op voor het individualisme ( hoe kom ik toch op het idee dat ze borstjes had, of had ik dat al gezegd..?).

Politiek is een bedrijf dat er op gericht is om de mensen Wilde Limoenen te verkopen of eieren.(zou er ook shampoo zijn met knollen ? ).
Ik adviseer een sticker op uw brievenbus met een dubbel nee. Ja dubbel want ook in de zondagkrant verstoppen ze reclame.

Geloof mij ondertussen dat mensen individualisten zijn en tegelijk gemeenschapzin kunnen hebben. Ik voor mij. Ik zou zelfs geen gemeenschap willen, anders dan met individualisten.

This entry was posted in Volkskrant and tagged . Bookmark the permalink.

3 Responses to Ik heb een pest aan reclame!

  1. Smokey says:

    Avatar van Smokey
    Ja! Goed zo! Groene pijl. Ik kom nog eens vaker langs, volgend jaar.

  2. Smokey says:

    Avatar van Smokey
    Beloofd terug te komen, beetje vergeten. Diezelfde oudjaarsnacht is mijn brievenbus (met Nee-nee) op een paaltje aan de oprit, meegeraust, waarschijnlijk door lolbroeken met vuurwerk…
    Omdat `t zo hard vroor en de grond zo hard was, kon er geen vervangende brievenbus worden geplaatst. Lang leve de "lol".

  3. Pingback: FAVORIETE REACTIE: | Hardslag

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *